loading...
رابر شهری شگفت انگیز
علی تاج الدینی رابری بازدید : 707 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (2)

 

 

 

برخی از بزرگان ومشاهیر شهرم رابر یا به عبارت دیگر بزرگمردان شهرستان رابر

1سردارحاج قاسم سلیمانی(فرمانده سپاه قدس)

2پروفسور بهرام سلاجقه( عضو ناسا امریکا)

3محمدرضا صدر هاشمی نژاد(مدیر عامل بانک اقتصاد نوین و شرکت استراتوس((سومین میلیاردر ایران)بانکدار

4دکتر پیروز ارجمند تاج الدینی (اهنگساز)

5دکتر فریبرز درتاج)معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران(

6پروفسور محمد سلاجقه(استاد عمران )

7پروفسور عیسی سلاجقه (استاد عمران)

8دکتر عبدالرضا سلاجقه(نویسنده و استاد شیمی(

9سردارشهیدکاظم علیمرادی(معاونت شیمیایی کل کشور(

10بلقیس سلیمانی (منقد ادبی)

11دکتر پروین سلاجقه (منتقد ادبی)

12قهرمان سلیمانی(رییس مرکز گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی(

13خسرو خواجه حسنی(مدیر امور شعب بانک ملی ایران حوزه شرق(

14حامد حسینخانی (شاعر(

15دکتر علی سلاجقه(رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران(

 16دکتری تاریخ استاد مرتضی امیرتیموری

 

مناطق گردشگری و تورسیتی شهر قشنگم رابر

1تل کوشک : با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد و هنوز کاوش نشده است.

2چشمه عروس : که در فصول بهار و تابستان میزبان هزاران گردشکر از سراسر کشور به خصوص استانهای هرمزگان و کرمان می باشد.

3روستاي ديدني سيه بنوئيه در ۵ كيلومتري اين شهر به عنوان يكي از روستاهاي پلكاني كشور (خانه های پلکانی) مي باشد واز لحاظ سرسبزي و داراي آب هواي كوهستاني عالي مي با شد.از دیگر آثار دیدنی‌ غار مموشا و آبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله وقله ی دیمموئیه می‌باشد.

4گردودره کار

5بندر هنزا و تخت سر تشتک

6تنگل هونی

7تنگ کررو

8آبشارهای آبسر ,عشق آباد و گرموئیه

9مقبره امامزاده سید مرتضی و شاه مرتضی

10رودخانه های رابر و رودبر

11روستاهای زیبای اسکر (گلی اسکر), عشق اباد,دارنجان، تزرج, جواران, قدرودخانه و بنه سوخته

 

فاصله رابر تا سایر شهرستانها

فاصله تا تهران:۱۲۵۰کیلومتر

فاصله تا کرمان:۱۸۰کیلومتر

فاصله تا بافت:۳۰ کیلومتر

فاصله تا سیرجان:۱۳۰کیلومتر

فاصله تا جیرفت:۱۶۰ کیلومتر

 

 

علی تاج الدینی رابری بازدید : 117 سه شنبه 05 شهریور 1392 نظرات (0)

 

شهرستان رابر

شهرستان رابر یکی از شهرستان‌های استان کرماندر جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر رابرمی‌باشد. فاصله این شهر تامرکز استان کرمان۱۷۵کیلومتر می‌باشد.

شهرستان رابُر با مساحتی بالغ بر ۱۸۷/۱۶۶۷ کیلومتر مربع بین طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۷درجه و ۱۶ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۹درجه و ۲۷ دقیقه تا ۳۸درجه و ۵۴ دقیقه قرار گرفته‌است بطوریکه از شمال به شهرستان بردسیر، از شمال غرب، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافت، از جنوب، جنوب شرق و شرق به شهرستان جیرفت و از شمال شرق به شهرستان کرمان محدود می‌شود. از آنجا که شهرستان رابُر دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند شناخت منابع طبیعی این شهرستان زیبای کوهستانی، ضروری به نظر می‌رسد.

 

رابُر؛ راه بریدن، طی کردن و پیمودن راه را گویند. ساکنان اولیه رابُر برای رسیدن به این محل مجبور شده‌اند که تعداد زیادی از درختان جنگلی را ببرند و راهی برای رسیدن به این منطقه ایجاد نمایند. بدین سبب راهیان این منطقه راه طولانی طی کرده‌اند و راه را با بریدن درختان جنگلی ایجاد کرده و در اصطلاح راه بر گفته‌اند. اقلیم براساس پهنه بندی اقلیمی استان کرمان، شهرستان رابُر دارای آب و هوای بری، معتدل تا سرد است. وجود ارتفاعات شهرستان از یک طرف و واقع شدن در معرض جریانات و توده‌های هوایی که در فصول مختلف این منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از مهمترین عوامل موثر بر اقلیم منطقه می‌باشد.شهرستان رابر به عنوان سرچشمه رودخانه هلیل رود{مهد تمدن بشر}شناخته شده است.

 

کوه‌های مهم شهرستان رابُر عبارتند از: - کوه ماران از رشته کوه ایران مرکزی با ارتفاع ۳۴۰۰ متر واقع در ۷ کیلومتری شرق رابُر - کوه طلا و لق با ارتفاع ۲۷۸۰متر در ۱۱کیلومتری غرب - کوه باغ شاه با ارتفاع ۲۷۲۳ متر در ۴ کیلومتری شمال شرق - کوه کلوک گاو با ارتفاع ۲۳۸۰ متر در ۲۷ کیلومتری جنوب غرب - کوه میخانه با ارتفاع ۲۳۶۲ متر در ۳ کیلومتری جنوب شرق - کوه حاجی زاغیه با ارتفاع ۲۰۷۱ متر در ۲۴ کیلومتری جنوب غرب - کوه بند کیواز با ارتفاع ۲۰۴۸ متر در ۲۸ کیلومتری جنوب - کوه کنار با ارتفاع ۱۹۸۴ متر در ۲۸ کیلومتری جنوب-کوه دیمموئیه در بندر سیه بنوئیه ارتفاع سه هزار و پنجاه و پنج

 

شهرستان رابر زیر حوضه‌های آبخیز هلیل و نهایتاً حوضه بزرگ آبریز جازموریان را در خود جای داده‌است. از حوضه‌های مهمی که مطالعات آبخیزداری روی آنان انجام گرفته‌است می‌توان حوضه اسکر، لنگر، هنزاء را نام برد. منابع آبی موجود در این حوضه‌ها تأمین کننده آب شرب آبخیزنشینان را فراهم می‌آورد. ارتفاعات لاله زار موسوم به کوه شاه رابُر قسمتهای شمالی رابُر را پوشش می‌دهند که در فصل زمستان تا اواسط بهار پوشیده از برف هستند. بیشترین برف را در شمال رابُر، این ارتفاعات دارند و تمامی رودخانه‌های این بخش در منطقه‌ای بنام نهر بادام به هم پیوسته و سرچشمه قسمت مهمی از رودخانه بزرگ هلیل رود می‌گردند. همچنین پنج رودخانه فصلی در این منطقه جریان دارند که از برفهای ارتفاعات مذکور تغذیه می‌گردند. رود خانه‌های مهم شهرستان رابر عبارتند از:۱- رودخانه دائمی رودبر(رودر) که در حوضه آبریز جازموریان قرارگرفته و از کوههای لاله زار ودیمموئیه سرچشمه گرفته و در جهت شمال- جنوب جریان دارد. بعد از ملحق شدن چند شاخه فرعی به این رودخانه و عبور آن از روستاهای گنجان، گُلینوئیه، زمین انجیر و رودبر و دریافت رودخانه جواران در ۲ کیلومتری جنوب شرق رابر به رودخانه رابُر متصل می‌گردد. رودخانه مذکور عمدتاً از مناطق بی کربناته و سیلیکاته می‌گذرد. ۲- رودخانه دائمی رابُر که از دامنه‌های جنوبی لاله زار سرچشمه می‌گیرد و پس از ورود به دشتهای دامنه‌ای دارنجان با جهت جنوب شرق ضمن عبور از روستاهای تذرج و موسی آباد وارد شهر رابُر می‌گردد و در طی مسیر خود پس از دریافت رود خانه رودبر با تغییر جهت به سمت جنوب ادامه مسیر داده و در مجاورت روستای نهربادام با اتصال به رود خانه سید مرتضی به رودخانه هلیل رود می‌ریزد. این رود خانه نیز عمدتاً از مناطق بی کربناته و در سازندهای سیلیکاته جریان دارد. از دیگر رودخانه‌های شهرستان رابُر می‌توان رودخانه‌های سرمشک، هنزاء، اسپارچ، دره پهن، شصت فیچ را نام برد

 

مناطق گردشگری رابر

باغ رفعت الدوله،قلعه شهر،تپه باستانی تل کوشک،مناطق گردشگری:چشمه عروس،عشق آباد،منطقه توریستی گردشگری تخت سرتشتک،بندر هنزا،چق چق،چشمه علی،چهرن،امامزاده سید مرتضی،تخت شاهزاده کوشا، ابشار ابسر و روستای انجرک صدها منقطه بکر و زیبای دیگر. بندر سیه بنوئیه.غارمموشا.قله ی دیمموئیه ودرختان زیبای گردو در دیزنگماه(دیزما) گردو درکار{قدیمی ترین گردوهای جهان}از زیباییهای این شهرستانند

 

درباره ما
باسلام خدمت دوستان عزیز من در این جا سعی کردم نمایی از شهر زیبای خودم رابر را به شما دوستان عزیز نشان دهم امیدوارم که از عکسهای زیبای شهرمن لذت ببرید. نظر یادتون نره.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 129
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 570
  • بازدید کلی : 27,968
  • کدهای اختصاصی